Żeby Facebook żył potrzebne są emocje. Ludzie muszą mieć możliwość pozostawiania śladu po sobie w postacie tak zwanych interakcji. Jak za darmo zwiększyć ilość interakcji na Facebooku? Na samym początku zdefiniujmy interakcje jako takie – czym są, dlaczego są dla nas ważne i czemu powinniśmy o nie zabiegać.

Interakcje to wszystkie czynności, które użytkownik wykonuje w stosunku do widzianego posta – lajk, reakcja, komentarz, share. Stanowią ważny element działania fanpejdża ponieważ pokazują nam czy nasze treści niosą ze sobą ładunek emocjonalny i czy zasięg organiczny przekłada się na konwersję. Ponadto jest to idealny współczynnik, dzięki któremu możemy zmierzyć jakość prowadzonego fanpejdża. Wystarczy w panelu „Insights (statystyki)” dodać kilka profili konkurencji, a następnie stworzyć arkusz w Excelu i regularnie uzupełniać kolumny, ponieważ dane innych firm są udostępniane tylko w czasie rzeczywistym, a ich automatyczna archiwizacja nie jest możliwa. O tym jak poprawnie skonfigurować taki arkusz oraz tworzyć miarodajne wykresy możesz poczytać tu [link].

Jak zatem sprawić, aby każdy udostępniany przez nas post budził emocje i skłaniał do konwersji? Zacznijmy.

Czytaj więcej: jak pisać teksty SEO?

Zdjęcie

Zdjęcie to najważniejszy element, na który użytkownik zwraca uwagę podczas przeglądania swojej tablicy. Nieme, bezpłciowe zdjęcia nie wzbudzają żadnego zainteresowania. Tak samo dzieje się ze zdjęciami słabej jakości lub tymi, na których widać wszystko co najważniejsze w treści artykułu. Na przykład: nie warto wrzucać zdjęcia, na którym widać dokładnie CO, GDZIE I Z JAKIM SKUTKIEM się stało. Lepszym rozwiązaniem byłoby ukrycie, któregokolwiek z elementów – tak, by po całość użytkownik musiał wejść na stronę docelową. Mobilna wersja Facebooka pozwala umieszczać komentarze oraz reakcje bezpośrednio obok treści na stronie WWW. Warto więc wykorzystać ten fakt i zaciekawić użytkownika, sprawić by wszedł dalej, zobaczył o co chodzi a następnie oddał emocje w postaci swojej reakcji.

Pamiętaj również o filmach! Świetnie się sprawdzają.
Czytaj więcej: Jak pobrać film z FB?

Dodawanie reakcji prosto z pozycji przeglądarki (FACEBOOK)

Nagłówek

Nagłówek jest drugim, po zdjęciu, miejscem gdzie wędrują oczy przeciętnego użytkownika Facebooka. Musi być chwytliwy i pod żadnym pozorem nie może zdradzać treści artykułu! Żyjemy w społeczeństwie informacji – mało kto kliknie w nagłówek “Korki na puławskiej spowodowane kraksą przy Decathlonie w stronę Piaseczna” ponieważ trzy najważniejsze informacje zostały już zdradzone. Lepszym rozwiązaniem byłoby “Kraksa na Puławskiej – po której stronie możemy spodziewać się korków?” Dzięki takiemu zabiegowi wzbudzamy zainteresowanie użytkownika i potęgujemy szanse na to, że zostawi nam ślad po swojej aktywności. Click bait’y są niezwykle skuteczne, warto mieć to na uwadze.

Świetna informacja, ale tylko 16 interakcji. Dlaczego mogłoby to zadziałać lepiej?

Ten post jest przykładem pewnej niekonsekwencji. Użytkownik dostrzega zdjęcie roweru, czyta nagłówek oraz opis a następnie informacje pod nagłówkiem – i już wszystko wie. Nie musi czytać dalej. Wbrew intuicji to rozwiązanie nie jest dobre – rujnuje nam schemat, który obraliśmy. Zasialiśmy w kimś ciekawość więc powinniśmy ją maksymalnie długo przetrzymać aby nawiązać swego rodzaju więź z użytkownikiem.

Opis

Opis to trzeci element, na który użytkownik zwraca uwagę. Nie wolno go jednak zaniedbywać z tego powodu, ponieważ dobry opis to sukces konwersji. Dobry opis powinien uzupełnić nagłówek i zdjęcie oraz spotęgować ciekawość. Idealnym rozwiązaniem, na zwiększenie znaczenia opisu w trójstopniowej fazie wzbudzania zainteresowania postem są emotikony. Wykrzykniki, minki, ognie i inne tego typu ikony po pierwsze zwiększają widoczność posta na tablicy, po drugie automatycznie sprawiają, że post jest bardziej przyjazny dla oka oraz użytkownikowi bardziej spodoba się treść artykułu (ze względu na kolory oraz skojarzenia i wiele innych psychologicznych aspektów) a co najważniejsze: zachęci do zostawienia reakcji w odwecie.

Używaj emotek, by zyskać

Jeśli publikujemy treści z telefonu emotikony mamy pod ręką – jeśli chcemy zastosować ten zabieg z komputera polecam to narzędzie:

https://www.piliapp.com/facebook-symbols / wystarczy skopiować i wkleić w poście, w dowolnym miejscu.

Należy jednak uważać, by nie przesadzić. Widywałem potworne próby korzystania z emotek. Nie zawsze trzeba używać ich dwudziestu obok siebie… ;) Wystarczy kilka, które dopełnią treść.

 

Ponadto świetnym rozwiązaniem jest zadawanie pytań, sugerowanie wyrażenia opinii w samym opisie. Np: “CZY REFORMA SĄDOWNICTWA JEST POTRZEBNA? DAJCIE ZNAĆ! ”. Dzięki takim chwytom uderzamy do ważnej części ludzkiego charakteru – do chęci dzielenia się swoim zdaniem oraz historiami z życia.

Ważna jest również długość opisów – nie powinna przekraczać 140 znaków, choć najlepiej byłoby, gdyby nie przekroczyła 70. :) Jak widać na załączonym wykresie liczba interakcji jest najwyższa w postach, których opis liczy od 0 do 70 znaków. Oznacza to również to, że wystarczy dobre zdjęcie i nagłówek – opis bywa zbędny, w szczególnych przypadkach.

Jak długość posta wpływa na liczbę interakcji na Facebooku?

Artykuł / miejsce przekierowania z posta

Sama treść, do której chcemy przekierować użytkownika odgrywa ogromną rolę ponieważ wyrabia w umyśle użytkownika dobre lub złe wrażenie na nasz temat. Ważnym jest aby artykuły były przejrzyste, zawierały zdjęcia oraz  wyraźne akapity i nagłówki. Jest to również ważne pod względem pozycji artykułu w przeglądarce. Boty np. Google’a przeszukują sieć i oceniają każdą napotkaną witrynę i na podstawie m.in. tej oceny ustawiają naszą stronę w swojej hierarchii. Warto być wysoko. Żeby się to udało treść musi być dobrej jakości a czytelność cudowna :)

Do mierzenia czytelności polecam wtyczkę SEO Yoast (dla WordPress)

Gdy wszystkie elementy, które ucieszą zarówno nasze oczy jak i wirtualne oczy googlowskiego bota będą obecne – sukces!

Godziny publikacji

Rano, po południu a może wieczorem? Kiedy publikować, aby konwertowało? W przypadku fanpejdża, na bazie którego piszę ten poradnik najlepszy czas na publikowanie treści to godziny 9 oraz 21. Nie ma jednak tak ogromnej różnicy wobec pozostałych godzin dlatego w tej kwestii sprawę pozostawię jasno: jeśli post będzie dobry – sam się obroni i godzina mu nie przeszkodzi. Warto zauważyć, że od pewnego czasu Facebook nie przykłada uwagi do godziny publikacji. Podrzuca użytkownikom treści według swojego własnego widzimisię ;) Hierarchia czasowa absolutnie nie ma żadnego znaczenia.

 

Ilość interakcji na Facebooku – podsumowanie

Ilość interakcji to przede wszystkim świetny weryfikator prowadzonych przez nas działań. Dzięki monitorowaniu tej wartości zyskujemy szansę na zauważenie gorszych stron naszego fanpejdża. Jeśli już je zauważymy – warto wziąć sobie ten poradnik do serca i wprowadzać zmiany od razu. Wyżej wspomniane rady z pewnością okażą się pomocne również w przypadku ustawiania płatnych kampanii. Kreacje to nie tylko dobra grafika i CTA. To zawsze będzie połączenie dobrej jakości tekstu, sztuczek psychologicznych oraz grafiki.

Dziękuję za uwagę oraz zachęcam do podzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzach poniżej.

Jak zwiększyć zasięg postów na Facebooku? Odmień swoje statystyki!
5 1 vote

Tomek.

%d bloggers like this: