Jeszcze niedawno Google było bardzo prostym narzędziem. Wystarczyło zastosować kilka strategii, aby odnieść sukces w wyszukiwarce. Czasy się zmieniły, Google ewoluowało i żeby w ogóle myśleć o szczytach, trzeba się do tego dobrze przygotować.

Jak zapewne wiesz, pozycja Twojej strony w Google ma ogromne znaczenie. Nieważne czy sprzedajesz pizzę, piszesz bloga czy masz firmę konsultingową. Wysoka pozycja zapewni Ci zapytania lub bezpośrednio klientów.

Na bazie moich doświadczeń pokażę Ci 9 sprawdzonych technik SEO, które zapewnią Ci wyższą pozycje w Google. Jak poprawić pozycję strony internetowej? Już odpowiadam!

Zapisz się i otrzymaj więcej artykułów! 

Chcesz wiedzieć jak pisać topowe teksty SEO? Sprawdź poniższy wpis!

1. Pisz dla ludzi

Wielokrotnie łapałem się na pisaniu tekstów z myślą o wyszukiwarkach. Jest to gigantyczny błąd, który powoduje, że zamiast skupić się na przekazywaniu wiedzy lub informacji, które mogą okazać się pomocne dla człowieka, piszemy frazy tylko teoretycznie istotne z punktu widzenia wyszukiwarki.

Musimy pamiętać, że wyniki w SERP (Search Engine Result Page) są dobierane w taki sposób, aby maksymalnie trafnie odpowiedzieć na zapytanie użytkownika. Nie bota, nie algorytmu -> prawdziwego człowieka, który szuka! 

W przeszłości Google kierowało się bardzo prostymi mechanizmami takimi jak: linki, słowa kluczowe ewentualnie długość tekstu. Wszystkim tym, co dało się w prosty sposób zmierzyć.

Czasy się zmieniły: teraz wagę przypisuje się również do składni, czytelności i użyteczności. Pomagaj ludziom, odpowiadaj na ich problemy, a Google nagrodzi Cię wysoką pozycją!

2. Zadbaj o unikalne meta opisy

Meta opis to druga – zaraz po tytule – najważniejsza informacja dla użytkownika i wyszukiwarki, a zarazem szansa dla Twojej pozycji. Nigdy, pod żadnym pozorem, nie pozwalaj automatycznie uzupełnić tej treści!

W takim przypadku wyszukiwarka może wybrać dowolny fragment Twojego tekstu i uzupełnić nim meta opis.

Kontrola jest bardzo ważna. Meta opis powinien zawierać frazę kluczową, odpowiadać na pytanie oraz naturalnie zachęcać do dalszego czytania. Pamiętaj, że każda strona, każdy produkt lub wpis musi mieć inny meta opis i tytuł!

Bez słów kluczowych w meta opisie, Google otrzymuje mniej informacji, które może wykorzystać z korzyścią dla Ciebie ;)

W moim poprzednim artykule wspominałem o tzw. boilerplate titles, czyli tytułach, które różnią się tylko jednym słowem. Koniecznie przeczytaj ten tekst, aby nie narazić się na filtr od Google.

Wyszukiwarki wykorzystują meta opisy, aby zrozumieć treść, trafnie odpowiedzieć na zapytanie użytkownika oraz poprawnie zindeksować Twoją stronę. Jak zatem tworzyć idealne meta opisy?

Jak pisać meta opisy

Przy poprawianiu pozycji zacznij właśnie od tego :)

3. Twórz i opisuj grafiki

Powiem szczerze nie sądziłem jak ogromną rolę może odegrać przerzucenie się z kopiowania grafik na tworzenie własnych. Jest to oczywiście proces czasochłonny, ale całkowicie niezbędny w drodze do poprawy pozycji Twojej strony.

Jeśli tworzysz wpis, w którym podajesz jakieś dane lub wykresy: stwórz je np. w excelu, zrób screenshot, zmień tytuł, uzupełnij tekst alternatywny i dodaj go do wpisu.

Triki SEOPamiętaj, że dane jakimi uzupełnisz zdjęcie pomogą Google je zrozumieć i tym samym pokazać wyżej w wynikach wyszukiwania.

Jeśli potrzebujesz infografik, osi czasu lub zdjęcia wyróżniającego tekst sprawdź narzędzie Canva.

Znajduje się tutaj baza szablonów, które usprawnią Twoją pracę.

Canva jest online, szybka, intuicyjna, piękna i co najważniejsze: za darmo!

canva - narzedzie do robienia infografik

4. Wykorzystaj Rich Snippets

Czy wiesz, że możesz nauczyć Google czytać Twoją stronę? Tak, nie jesteś zdany tylko na dobrą wolę ich cudownego algorytmu. Możesz znacząco poprawić pozycję Twojej strony!

Na pewno nie raz spotkałeś się z tzw. Rich Snippets. Są to dodatkowe informacje, które Google wyświetla obok tytułu oraz meta opisu. Może to być ocena, stan magazynowy produktu lub kategoria wpisu.

Patrząc na przykład poniżej zastanów się, w który wynik kliknęłabyś chętniej?

No właśnie. Tak działają oceny. Motywują do kliknięcia, wyróżniają Twój wpis, a co najważniejsze – zapewniają Ci więcej wejść!

Rich Snippets w praktyce

Jak sprawić, aby Google wiedział “co” w treści to ocena i jaką wartość powinien pokazywać?

Jeśli korzystasz z WordPress – jesteś szczęściarzem! Wystarczy, że zainstalujesz plugin kk Star Ratings, a reszta wydarzy się bez Twojego udziału :)

Rich Snippets

Jeśli nie korzystasz z WordPress wykorzystaj do tego Marker danych :)

Następnie wejdź do panelu Google Search Console i wybierz “Wygląd w wyszukiwarce”, a następnie “marker danych”

Następnie ukaże Ci się panel, w którym będziesz mógł zaznaczyć kilka sekcji Twojego artykułu.

Podążaj za instrukcjami od Google i zaznacz kolejno: tytuł, autora, datę publikacji, grafikę tytułową, kategorię oraz ocenę i liczbę głosów.

Jeśli to zrobisz i klikniesz dalej Google pokaże Ci inne posty z Twojej strony, gdzie uwzględni wcześniej wspomniane zaznaczenia. Sprawdź czy dobrze się zrozumieliście z algorytmem i kolejno przechodź do następnych stron.

Ostatnim krokiem jest zapisanie zestawu i cierpliwe czekanie na poprawne indeksowanie ;)

Małe-wielkie rzeczy!

5. Buduj zaplecze na wygasłych domenach

Budowanie zaplecza dla Twojej witryny to bardzo ważny aspekt skutecznych działań SEO. Ten podrozdział jest na tyle istotny, że postanowiłem poprosić specjalistę o komentarz i kilka wskazówek. Rozkoszuj się sprawdzonymi technikami, które pomogą Ci pozycjonować Twoją stronę internetową!

Ariel Wykowski / Expired1.com

Wiele osób nadal stawia zaplecza na nowych, “świeżych” domenach. Budują zaplecza na domenach powiązanych tematycznie, stawiają blogi na WordPress oraz tworzą treść. SEOwcy podkręcają takie zaplecza katalogami, linkami, linkami z płatnych artykułów, a czasem wykorzystują takie narzędzia jak Xrumer czy ScrapeBox.

Takie zaplecza mają znikomą moc, a w najgorszym wypadku mogą sprawić, że Twoja witryna dostanie filtr od Google.

Na szczęście istnieje bezpieczny, tańszy oraz szybszy sposób na budowanie zaplecza – domeny wygasłe. 

Czym jest domena wygasła?

Jest to domena która kiedyś była żyjącym blogiem, portalem lub serwisem, ale teraz pozostaje niezarejestrowana, bo jej właściciel przestał ją opłacać. Po wygaśnięciu domeny tracimy content, skrypt oraz to co zbudował poprzednik, ale pozostawione w całej sieci linki kierujące do domeny zostają nietknięte. Wtedy pojawiamy się my i kupujemy taką domenę.

Koszt rejestracji zaczyna się od 0.99$, a hosting dla takiej domeny możemy znaleźć już od 5$ miesięcznie. W zamian dostajemy podlinkowaną domenę.

W wielu przypadkach takie domeny mają bardzo atrakcyjne linki pochodzące z serwisów takich jak Onet.pl, PanormaFirm albo Wikipedia.

Dla wyszukiwania takich narzędzi stworzyliśmy witrynę Expired1.com, która codziennie wskazuje domeny wygasające oraz te które za parę dni wygasną.

Expired1.com

Najważniejszą kwestią jest znalezienie domeny, która wygasła, a która ma dużo (im więcej tym lepiej) linków ze stron działających na silnych domenach.

Najważniejsze rzeczy o których trzeba pamiętać podczas wybierania wygasłej domeny to:

  • profil linków – nie może być spamowy,
  • historia – warto sprawdzić co poprzednio było na tej domenie,
  • jakość linków – im więcej linków z prawdziwych, mocnych, tematycznych domen tym lepiej,
  • umiejscowienie linków – link z domeny głównej ma większą wagę, niż ten z głęboko zakopanej podstrony,

A co najważniejsze dla mnie to RUCH/WIDOCZNOŚĆ.

Jeśli domena przed wygaśnięciem generowała ruch lub rankowała w Google to jest to bardzo dobry znak. Obecnie w Expired1.com sprawdzamy dla  domen PL widoczność sprzed 3 miesięcy przy użyciu SEMSTORMa.

Polecam sprawdzać historyczną widoczność przy użyciu takich narzędzi jak: Semstorm, Senuto lub aHrefs. Dla domen zagranicznych sprawdzi się Semrush , aHrefs lub SimiliarWeb.

Synerise – bo jestem fanem / Tomek.

Treść na zapleczu

Algorytm Google nie jest w stanie ocenić czy treść jest jakościowa. Właściwie trudno jest w ogóle określić definicję “jakości” tekstu w sieci. Wiemy natomiast, że Google potrafi ocenić składnię, gramatykę, to czy tekst jest zlepkiem wielu tekstów itd. Pamiętaj, że patrząc przez taki pryzmat warto zainwestować w teksty pisanie przez ludzi.

6. Dostosuj stronę do mobile

W 2018 roku Google planuje wprowadzić tzw. Mobile First Index. Zmiana ta sprawi, że algorytm Google w pierwszej kolejności będzie czytał stronę mobilną, a dopiero później desktopową.  To ona będzie brana pod uwagę przy nadawaniu pozycji, a nie tak jak jest teraz – odwrotnie.

Jak pokazują dane, aż 60% dziennych wyszukiwań odbywa się z pozycji mobile, a więc wyszukiwarka musi dopasowywać treści przede wszystkim pod kątem tych użytkowników.

Z czasem zauważymy wyraźny spadek pozycji wszystkich stron, które nie przygotują się na Mobile. Lepiej być przygotowanym i wykorzystać update algorytmu ;)

Sprawdź czy Twoja strona jest przyjazna za pomocą bezpłatnego narzędzia od Google
https://search.google.com/test/mobile-friendly

Strona przyjazna dla mobile

Jeśli Twoja strona nie jest jeszcze przystosowana do urządzeń mobilnych – możesz to w łatwy sposób zmienić. Najważniejsze to zadbać o RWD czyli responsywność witryny.

Twoja strona powinna automatycznie dostosowywać się do rozmiaru okna przeglądarki. Taka strona wyświetla się prawidłowo zarówno na ekranach smartfonów, dowolnym monitorze komputera czy nawet na telewizorze.

Jeśli posiadasz stronę na Joomli, WordPress lub innym popularnym CMS’ie na pewno masz możliwość wykorzystać przystosowany do RWD szablon. 

Czy to kosztuje? Niekoniecznie. Możesz zainstalować darmowy szablon, na darmowym CMSie oraz wykorzystać darmowe grafiki. Na ten moment tak funkcjonuje mój blog:)

Jeśli potrzebujesz profesjonalnego przewodnika i nie wiesz od czego zacząć – zobacz poradnik od Google!

7. Odświeżaj stare artykuły

Google nagradza żyjące strony. Dzięki narzędziom takim jak Google Search Console czy Google Analytics możesz sprawdzić, które wpisy / produkty / strony generują największy ruch na Twojej stronie. Tak się składa, że niekiedy pozornie nieważny temat zyskuje rozgłos w całej sieci.

W tym momencie muszę przytoczyć historię, która wydarzyła się niedawno. Bohaterami są: ReZi, Michał Barczak oraz… mrówki.

W styczniu Remigiusz wrzucił na YouTube film o mrówkach hodowlanych. Nagle Internet oszalał na punkcie tego filmu, który w krótkim czasie zyskał pozycję numer 1 w karcie “na czasie”. Viral się napędzał.

W tym samym momencie, gdy liczba wyświetleń filmu biła rekordy, liczba wejść na bloga Michała (geekwork.pl) zaczęła niesamowicie rosnąć. Wszystko organicznie, z Google.

Wszystko za sprawą artykułu na temat mrówek, które połączyły tych dwóch twórców.

Co zrobił Michał? Odświeżył artykuł, dodał m.in. link do filmu Reziego oraz masę dodatkowych informacji i faktów, dzięki czemu znacząco poprawił swoją pozycje w Google.

Jak aktualizowanie postów wpływa na pozycję strony?

O czym trzeba pamiętać przy odświeżaniu artykułów? 

Najważniejsze to zadbać o aktualizację daty dodania publikacji. W WordPress jest to bardzo łatwe, wystarczy, że w oknie “Opublikuj” podmienisz datę dodania wpisu na aktualną datę.

Triki SEO

Dlaczego to takie ważne? Z punktu widzenia użytkownika “świeże” oznacza “aktualne”. Jeśli szukasz informacji na temat grafiki 3D, na pewno wolałbyś trafić na artykuł, który został opracowany na bazie najnowszej wersji np. Cinemy 4D, która zawiera niezwykle ciekawe funkcje (a których brakowało w poprzedniej).

Dlatego warto dbać o stare wpisy: aktualizować dane, poprawiać się, szlifować i uzupełniać temat  :)

Raz na jakiś czas warto zaktualizować całą stronę. 

Zapisz się i otrzymaj więcej artykułów! 

Jak poprawić pozycję strony w Google? 9 skutecznych sposobów!
3.5 42 votes

8. Zadbaj o TTFB

O opracowanie tego punktu poprosiłem Michała Suskiego, Starszego Specjalistę SEO w kampanieseo.pl oraz twórcę oprogramowania Surfer SEO

Dlaczego warto zadbać o TTFB i co to właściwie jest? 

TTFB (time to first byte) jest ważnym współczynnikiem, w rozpatrywaniu szybkości działania strony. To jedna ze składowych całkowitego czasu ładowania, za którą odpowiada serwer i oznacza mniej więcej tyle, co czas oczekiwania na pierwszą porcję danych odebranych przez użytkownika.

Load Time a TTFB

Na czas ładowania strony wpływa wiele czynników, zaczynając od szybkości serwera, przez skrypty, rozmiar html, czy zawartość. To od TTFB zależy jak długo użytkownik czeka na efekty kliknięcia w wybrany wynik wyszukiwania. W dużej mierze determinuje poziom bounce rate, ponieważ nadmiernie wydłużony czas oczekiwania na dane powoduje, że użytkownicy wpatrują się w białe okno przeglądarki często klikając wstecz. Osiągnięcie wyniku na poziomie 500ms jest zadowalające, często jednak zdarza się, że ten czas wydłuża się nawet do kilku sekund co ma związek z lokalizacją i łączem użytkownika.

Jak sprawdzić swoją stronę?

Wystarczy do tego przeglądarka z otwartą konsolą. Odśwież swoją stronę po otwarciu zakładki network i zobacz jak długo czekasz na pierwszą porcję danych.

TTFB zawsze warto poprawić, szczególnie jeżeli wartości wynoszą więcej niż 500ms. Jak sprawdzić, czy to priorytetowy problem do rozwiązania?

Jest narzędzie, które poza wieloma innymi elementami pozwala porównać strony z SERP pod kątem właśnie TTFB – Surfer SEO.

TTFB a pozycja strony w SERP

Zawsze warto zadbać o jak najniższe wartości TTFB, jednak zależnie od sytuacji możemy nadawać trendy w niszy lub próbować zrównać się z konkurencją z topów.

W tym przypadku widać ewidentnie, że im niższy TTFB tym strona osiąga wyższy ranking. To nie musi mieć bezpośredniego przełożenia, ale wpływa na zachowanie użytkowników, w tym na najważniejszy wskaźnik – współczynnik odrzuceń.

Są przypadki, w których od TTFB nie zależy być albo nie być w top 10. Warto w takich sytuacjach uprzedzić konkurencję i zyskać dodatkowe punkty u użytkowników.

Nowe narzędzie od Google – Lighthouse – zwraca uwagę na TTFB, co powinno skłonić wszystkich SEOwców do szerszej refleksji nad tym elementem.

Jako ciekawostkę podam, że wyniki uzyskiwane w Lighthouse często mijają się z rzeczywistym czasem.

Jak poprawić TTFB

Winnym długiego czasu oczekiwania na dane jest serwer. Pierwszym krokiem jaki należy zrobić jest sprawdzenie wersji php odpalonej na serwerze. Jest to szczególnie ważne w przypadku stron opartych o WordPress. Zmiana wersji php z 5.x na 7.x pozwala zbić kilkusekundowy TTFB do poziomu poniżej sekundy.

Szybkie wykonywanie skryptów to priorytetowa sprawa, zmiana wersji to tylko kilka kliknięć. Sprawa nieco się komplikuje, gdy nasza strona zawiera elementy nie działające na nowszej wersji php. W takim przypadku nie wolno się poddawać. Trzeba poświęcić trochę czasu na znalezienie problematycznego elementu i zastąpienie go: może to być wtyczka, stara funkcja lub inny archaizm nie wspierany w nowej wersji.

Jeżeli debugowanie się nie uda, konieczne będzie zastanowienie się nad gruntowną przebudową strony, gdyż problem będzie narastał. Jeżeli uaktualnienie wersji php nie przyniesie rezultatów, zmiana hostingu może być jedynym wyjściem do poprawienia TTFB.

9. Wybierz mądrze słowa kluczowe

W ekonomii istnieje taki termin jak “Blue Ocean” co dosłownie znaczy “Niebieski Ocean”. Niebieski kojarzy się ze spokojem, beztroską i nieograniczoną przestrzenią.

/ Blue Ocean znane jest w Polsce jako Strategia Błękitnego Oceanu /

Ekonomiści właśnie tak określają rynek, który jest niezagospodarowany. Jesteś małym graczem, wchodzisz na rynek bez konkurencji i stajesz się monopolem. Piękne, prawda?

Jak znajomość tego terminu może pomóc Ci w pozycjonowaniu Twojej strony? Wybierz rynek z niską konkurencją i zacznij w nim “zgarniać kapitał”. Tworzysz bloga? Wybierz tematy, które nie były jeszcze poruszane lub były, ale w sposób znikomy. Napisz na ten temat artykuł. Długi, kompletny, perfekcyjnie zapełniony wiedzą.

Do tego zadania potrzebujesz narzędzia, które określi jak wielki jest ten rynek. Istnieje masa świetnych, płatnych, narzędzi, ale tym razem pokażę ten przykład na bezpłatnym Planerze Słów Kluczowych od Google AdWords.

Narzędzie to ma za zadanie pomóc twórcom kampanii określić target reklam. Pod jakimi słowami mają się pojawiać, jaka jest konkurencja i szacowany koszt za kliknięcie.

Aby z niego skorzystać przejdź tutaj

google keyword planner

Wpisz kilka słów kluczowych, które Cie interesują. Po chwili ukażą się wyniki:

jak poprawić pozycję

Jak widzisz pod hasłem “blog o marketingu” jest mała konkurencja, ale bardzo liczna liczba wyszukiwań. To znaczy, że każdy twórca bloga o marketingu, który odpowiednio zadba o SEO ma szansę przechwycić sporą część tego ruchu do siebie.

Taki jest mój plan :)

Po co wypływać na wolny ocean?

W ten sposób szybko wypracujesz silne fundamenty i tzw. ruch pasywny, który regularnie będzie docierał do Ciebie z organicznych wyszukiwań.

Następnym krokiem, gdy już zaznaczysz swoją pozycję na oceanie, będziesz mógł lub mogła wejść na zajęte tereny. Będzie ciężej, ale pamiętaj -> zawsze można zrobić coś lepiej od konkurencji.

8 praktycznych sposobów? Napisz o 24 sposobach! Bądź lepszy od konkurencji. Zawsze.

Jeśli od razu chcesz przejść do atakowania konkurencji – sprawdź z jakich słów kluczowych korzystają oni. Możesz wykorzystać takie narzędzia jak SemRush czy SpyFu.

Jak poprawić pozycję strony internetowej?

Poradnik, który właśnie przeczytałeś nie należy do najłatwiejszych we wdrożeniu. Stanowi jednak zbiór skutecznych technik, które realnie wpływają na pozycję w Google. W mojej ocenie warto zastosować się do każdej z powyższych rad. Szczególnie, że każda z nich ma realne przełożenie na Twoją pozycję w Google.

Dlaczego to takie ważne?

Pierwsze trzy pozycje w wynikach wyszukiwania absorbują aż 60% całego ruchu z wyszukiwarki. 75% osób, które szukają nie przechodzi z pierwszej strony wyników na drugą. To wiele mówi o tym jak ważne jest bycie na szczycie.

W momencie, w którym uda Ci się dobrnąć do topki w Google, będziesz otrzymywał więcej zapytań, zleceń, zamówień czy samego ruchu na stronie / blogu.

Świetnym przykładem jest strona, którą stworzyłem dla firmy mojego ojca. Gdy tylko wskoczyła na drugie miejsce zaczął otrzymywać dziesiątki telefonów dziennie oraz kilkanaście maili w tygodniu. Zysk ze zleceń, które “same wpadły”  stanowi obecnie 1/3 dochodów jego firmy.

Teraz już wiesz jak poprawić pozycję w Google. Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się dla Ciebie pomocy! :) Jeśli tak to daj znać poniżej! :)

Jak poprawić pozycję strony w Google? 9 skutecznych sposobów!
3.5 42 votes

Próbowałeś lub próbowałaś już jakichś zaawansowanych technik SEO? Chcesz podzielić się swoją historią? Koniecznie daj znać w komentarzu!

%d bloggers like this: