Jeśli Twoja strona niespodziewanie zaczęła spadać w Google to świetnie, że tutaj trafiłeś. Pokażę Ci dzisiaj kilka powodów, przez które strona mogła spaść w wynikach wyszukiwania. Jeśli czytasz ten post czysto rozrywkowo, a Twoja strona ma się dobrze – spróbuj zapamiętać jak najwięcej. Lepiej uniknąć spadków niż się odbijać od dna. Zaczynamy!

1. Update algorytmu Google

Google aktualizuje swój algorytm praktycznie każdego dnia. Przed rozpoczęciem działań naprawczych lepiej sprawdź czy nie pojawiła się informacja na temat nowej polityki Google wobec np. ilości lub jakości linków czy certyfikatu SSL.

Tutaj możesz sprawdzić czy faktycznie pojawił się nowy Update: Search Engine Watch

Jeśli nastąpiła jakaś zmiana, koniecznie przejdź do analizy i zweryfikuj za co właściwie Twoja strona została ukarana. Warto jest zadać sobie dodatkowe pytanie: dlaczego Google wprowadziło tę zmianę? Jeśli zrozumiesz sens zmiany, sprawniej podkręcisz swoje wyniki.

Dobry patent: spróbuj znaleźć znajomych blogerów z podobnej niszy. Mogą to być równie dobrze sklepy internetowe czy rozbudowane serwisy. Ważne jest to, aby było tematycznie podobne oraz mniej więcej na Twoim poziomie rozwoju (ilość linków, siła domeny itp.). Dzięki takim znajomościom, będziesz mógł skonsultować pogorszenie wyników. Zweryfikujesz czy jest to tylko Twój problem, a może uderzył w całą branżę. Razem na pewno szybciej rozwiążecie problem.

Lista czynników wpływających na ranking seo

2. Utrata linków

Zdarza się tak, że mocne strony, które do Ciebie linkują, po prostu przestają istnieć. Ktoś nie opacił faktury za odnowienie, ktoś zamknął interes, a jeszcze ktoś inny uznał, że wyczyści stronę do zera (usuwając również wszystkie linki prowadzące do Ciebie).

To zła, ale całkowicie normalna wiadomość. Twoim obowiązkiem jako odpowiedzialnego SEOwca jest pozyskiwanie linków non-stop. Na trzy nowe linki, jeden stary odpada*.

Jeśli pozycja Twojej strony lub postów z bloga spadła – sprawdź jak wygląda struktura linków. Najlepszymi narzędziami do weryfikacji tego będzie Ahrefs lub Majestic.

Jeśli już wiesz, że utrata pozycji wynika z utraty linków to masz kilka możliwości:
  1. Czy możesz odzyskać utracone linki? Jak wygląa relacja z właścicielem strony, która przestała Cię linkować? Skontaktuj się z nim i spróbuj je odzyskać.
  2. Może linki zostały usunięte przypadkowo? Może uda Ci się je namierzyć i przywrócić?
  3. Twoje linki zostały zamienione na linki innej strony? Zwróć uwagę na treść na swojej stronie. Może właściciel strony, która dotychczas Cię linkowała, uznał, że Twoja treść jest przestarzała i lepiej będzie podlinkować inną stronę?
  4. Zacznij aktywnie zdobywać nowe linki. Zainwestuj swój czas, szukaj miejsc na gościnne posty oraz odswież swoją treść!
  5. Tym razem pomyśl o długofalowej strategii pozyskiwania linków. Zminimalizuj szansę na utratę ich w przyszłości.

* pi razy oko, z doświadczenia

3. Twoja konkurencja wykonała dobry ruch

Może się zdarzyć tak, że Ty niczym nie zawiniłeś. Nie wprowadziłeś żadnych zmian, nie utraciłeś linków, a Google nie przeprowadził rażącego update. Dlaczego więc Twoja pozycja spada? Bo rośnie konkurencji.

Pamiętaj, że w internecie trzeba być czujnym cały czas. W zależności od branży będziesz musiał zmierzyć się z gigantyczną konkurencją z każdej strony. Masz sklep internetowy? Za moment firma, która obsługuje SEO Twojego sklepu będzie musiała konkurować z inną firmą.

Do weryfikacji tego polecam Ahrefs. Sprawdź czy konkurencja w ostatnim czasie zdobyła wiele cennych linków. A może zmienili strukturę linków wewnętrznych? (więcej w 4. punkcie)

Obserwowanie konkurencji to jeden z moich ulubionych sposobów na rozwiązywanie zagadek SEO:)

4. Zmieniłeś strukturę linków wewnętrznych?

Jeśli dodałeś lub usunąłeś linki wewnętrzne, które nawigują boty Google – mogłeś sprawić, że całkowicie zmieniło się postrzeganie wartościowych treści na niej. Wyobraź sobie, że dziesięć wpisów prowadzi do artykułu na temat zastosowaniu plastiku. Nagle ktoś usunął te linki. To informacja dla bota, że treść już nie jest taka ważna jak wcześniej i przestanie ją wysoko wyświetlać.

Linki wewnętrze często nie są doceniane, a przecież to po nich boty poruszają się po Twojej stronie!

Gdzie mogła nastąpić zmiana linków?

  1. Proponowane produkty
  2. Podobne posty
  3. Nawigacja górnego menu
  4. Nawigacja dolnego lub innego menu
  5. Na stronie głównej
  6. Na stronie “kategorie”

Sprawdź, ile linków wewnętrznych zostało faktycznie usuniętych. Jeśli masz dostęp do starej wersji swojej witryny możesz porównać ją z jej nową wersją na przykład za pomocą Screaming Frog (zmiany będą widoczne w zakładce “inlinks”). Jeśli nie masz dostępu do starej wersji witryny, poświęć kilka godzin i oznacz gdzie nowy układ mógł zaszkodzić.

Pamiętaj, że dodanie linków w tym samym miejscu może nie mieć znaczącego wpływu w porównaniu do orgyginalnej struktury. 

Grafika przedstawia uszkodzoną stronę internetową, która straciła pozycję w google

5. Negatywny feedback od użytkowników

To nie muszą być tysiące maili pisanych przez użytkowników wyszukiwarki, że Twoja strona nie powinna być wysoko. Taki sam efekt może dać wysoki współczynnik pogo sticking lub bounce rate.

  • Pogo sticking: daje o sobie znać, gdy użytkownik po wpisaniu hasła, wszedł w pierwszy wynik i po chwili z niego wyszedł, aby wejść w drugi wynik. Taka reakcja daje znać Googlowi, że pierwszy wynik nie jest wystarczająco użyteczny i powinien obniżyć jego pozycję w wynikach wyszukiwania.
Przyczyny
  • Treść na stronie nie odpowiada na zapytanie.
  • Treść to spam.
  • Treść jest oderwana od rdzenia strony. Na przykład tekst o programowaniu w Angularze na stronie o wypiekach.
  • Treść zawiera rażące błędy językowe i ortograficzne.
  • Wolno ładująca się strona
  • Filmy, które się automatycznie odtwarzają
  • Zbyt duża ilość pop-upów
Tak zwane techniki black hatowe
Grafika: Search Engine Journal

6. Techniki black hatowe

Jeśli przejąłeś stronę od firmy, która zajmowała się Twoim SEO i przez brak wiedzy (oraz lekkomyślność) zamówiłeś pakiet tysięcy linków z niewiadomo jakich stron za 100 zł to spadki w Google mogą być spowodowane właśnie tym.

Wszystkie działania, które nie są zgode z zasadami Google, muszą być piętnowane.

Przykładowe nielegalne działania:

  • Kopiowanie treści z innych stron
  • Stuczne linki
  • Spamerske komentarze
  • Keyword Stuffing (przepełnienie strony słówami kluczowymi)
  • Niewidoczny tekst (ukryty w kodzie źródłowym)
  • Linki ze podjerzanych stron (np. porno itp.)

Co robić gdy Twoja strona spadła w Google?

Przede wszystkim nie panikuj. Przejdź do ofensywy i znajdź źródło problemu, a nastepnie je rozwiąż. Wszystkie wyżej opisane scenriusze mogą się nam przytrafić szczególnie wtedy, gdy brakuje wiedzy na temat działania Google. Jeśli przeczytałeś ten artykuł i uważasz, że jest wartościowy – podeślij go znajomemu lub znajomej, której może się przydać!


Jeśli nie masz głowy do SEO lub po prostu czasu, a z Twoją stroną wydarzyło się coś złego  – skontaktuj się ze mną.
Chętnie pomogę przywrócić Ci Twoją pozycję!

tomasz.n@kampanieSEO.pl lub poprzez LinkedIn – Tomasz Niezgoda

Pozycjonowanie stron – KampanieSEO


Dla tych, którzy rozpoczną działania naprawcze na własną rękę, szczerze życzę powodzenia! Zdarzyło Ci się kiedykolwiek spaść w Google? Opowiedz swoją historię w komentarzu:)

Dlaczego moja strona spadła w Google? Rozwiąż problem!
4 5 votes
%d bloggers like this: