
W marketingu internetowym dane są dla nas tym, czym dla kierowcy nawigacja, gdy wybiera się na podróż do nieznanego mu wcześniej miejsca. Pewnie mógłby spróbować trafić “na oko”, ale z dużą dozą pewności zajęłoby mu to więcej czasu i pochłonęło więcej zasobów.
Skoro ma nawigację obok siebe, dlaczego miałby jej nie wykorzystać?
Na czym polega idea data driven?
W skrócie polega to na tym, że decyzje są podejmowane w oparciu o dane, a nie intuicję. Dane są lepsze niż wprowadzające w błędne przeświadczenie, ludzkie emocje. Dane, szczególnie te, które możemy wykorzystać w czasie rzeczywistym, są prawdziwym motorem wzrostu, który możemy mierzyć, oraz z którego możemy wyciągać jednoznaczne wnioski.
Idea data driven sprawdza się doskonale w każdej gałęzi marketingu internetowego. Niezależnie czy jest to email marketing, SEO czy SEM.

Wdrożenie metodologii data driven oznacza zarówno analizę danych, które już posiadasz, jak i bycie świadomym danych, które możesz gromadzić, a także wykorzystywanie tych danych do optymalizowania działań marketingowych.
W momencie, gdy w pełni zrozumiesz, kto, co, gdzie, kiedy i dlaczego, będziesz w stanie usprawnić działania marketingowe, tak, aby odnieść większy sukces.
Dlaczego warto wykorzystać data driven?
- Personalizacja: dzięki danym możesz tworzyć spersonalizowane kampanie, które wyświetlą się odpowiedniej grupie odbiorców w odpowiednim czasie. My w Surferze przykładamy do tego procesu ogromną uwagę. Dbamy, aby odpowiednie wiadomości zostały wyświetlone w odpowiednim momencie. Przy prowadzeniu działań marketingowych na różnorodnej grupie odbiorców – np. obywateli wielu krajów – warto jest ten proces możliwie najbardziej zaautomatyzować. Taguj użytkowników, przypisuj im maksymalnie wiele informacji. W perspektywie czasu sam(a) sobie podziękujesz:)
- Wielokanałowe doświadczenia (multi-channel expirience), czyli dystrybucja reklam w różnych kanałach za pośrednictwem zautomatyzowanych kampanii marketingowych. Ta forma zapewni, że Twoja wiadomość będzie spójna i dopasowana do każdego odbiorcy w idealnym miejscu i czasie.
Pewnie większość z nas przeżyło sytuację, w której zdecydowaliśmy się na zakup produktu w sklepie internetowym, a następnie przez dobę albo kilka dni wyświetlały się nam reklamy tego produktu. Przy wykorzystaniu odpowiedniego narzędzia, które byłoby w stane automatycznie przeanalizować dane, taka sytuacja nie miałaby miejsca, a firma zaoszczędziłaby mnóstwo pieniędzy.
- Doskonała opieka klienta: wiele popularnych marek wykorzystuje marketing oparty na danych, aby zwiększyć zadowolenie klientów. Regularnie organizują badania satysfakcji klienta, które wskazują im konkretne obszary do poprawy.
- Rozwój produktu: firmy mogą lepiej zrozumieć swoich docelowych odbiorców, co prowadzi do opracowania bardziej dopasowanych produktów dla tego konkretnego rynku. Pamiętaj, że im więcej feedbacku otrzymasz, tym lepszy produkt stworzysz.

Wyzwania
- Odpowiedni team: w mojej ocenie największe wyzwanie. Musisz otaczać się ludźmi, którzy rozumieją co robią i dlaczego to robią. Zgrana drużyna to 80% sukcesu.
- Integracja: każde narzędzie wymaga odpowiedniej integracji z dostępną infrastrukturą. Czym byłoby wykorzystywanie nawet najdroższych narzędzi bez odpowiedniego zaciągania danych?
- Edukacja: aby dane zaczęły do Ciebie mówić musisz poznać ich język. Proponuję poświęcić sporo czasu na naukę narzędzia. Większość z dostępnych tooli posiada obszerne bazy wiedzy, blogi i poradniki. Studiowanie ich zwróci Ci się wielokrotnie :)
- Przekonanie: Głupotą byłoby wprowadzać strategię marketingową opartą o dane, jeśli nie jesteś do niej całkowicie przekonany. Niestety nadal pojawiają się firmy, które popełniają ten błąd.
O czym pamiętać?
Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy też chcesz ulepszyć istniejącą strategię marketingową, istnieją pewne elementy, które należy wziąć pod uwagę. Są to:
- Automatyzacja i integracja: integracja nowych narzędzi i technologii ze strategią marketingową może być przytłaczająca. Przygotowując zautomatyzowany proces już na początku unikniesz niepotrzebnego dublowania zadań w przyszłości, co bezpośrednio zaoszczędzi Ci mnóstwo czasu.
- Współpraca w zespołach: Ponieważ dane muszą przepływać przez całą organizację, marketerzy muszą zapewnić wymianę informacji między działami i zespołami.
- Monitoruj zmiany w branży: jak każdy inny obszar w branży marketingu internetowego, data driven marketing stale się zmienia. Ciągle pojawiają się nowe narzędzia, nowe sposoby i metody pracy z danymi. Aktualne informacje na temat najnowszych trendów pomogą Ci w dostosowywaniu strategii do warunków.
- Udoskonalaj: marketing oparty na danych nie jest rozwiązaniem uniwersalnym. Powinien być stale monitorowany i korygowany na podstawie wyników (sukcesów lub porażek), które widzisz. Pomoże to określić, które taktyki działają, a które warto sobie odpuścić.

Gdzie można zastosować data driven marketing?
- Remarketing. Jeśli ktoś odwiedził Twój blog podróżniczy to masz pewność, że jest zainteresowany tą tematyką. Sprzedajesz plecaki? Świetnie. Wyświetl temu użytkownikowi reklamę Twoich plecaków na Facebooku lub w sieci reklamowej Google!
- SEO. Wykorzystaj dane, aby lepiej zoptymalizować treść i tym samym zagwarantować sobie wyższą pozycje w Google. Sprawdź tutaj jak pisać teksty SEO. Ostatnio miałem przyjemność przeprowadzić eksperyment, który polegał na sprawdzeniu czy metodologia data driven jest skuteczna w SEO na tyle, by się to opłacało. Wyniki zaskoczyły zarówno mnie jak i setki osób obecnych na moim webinarze.
Przeczytaj wiecej o teście tutaj:
Optymalizacja w modelu data-driven.
- SEM: przeanalizuj słowa kluczowe, na które pojawia się Twoja konkurencja oraz gdzie jest spory wolumen, a niska cena. Wykorzystaj te dane, aby znaleźć się na szczycie najbardziej trafnych wyników wyszukiwania i przyciągnij cenny ruch do Twojej witryny.
- Reklamy dynamiczne. Wykorzystaj media społecznościowe, tworząc jednocześnie reklamy na Facebooku, Twitterze, LinkedInie i Instagramie.
Podsumowanie
Jak widzisz data driven marketing jest potężną gałęzią marketingu internetowego. W mojej ocenie w perspektywie najbliższych kilku lat całkowicie wyprze jakiekolwiek działania zgodne z intuicją, które nie mają oparcia w liczbach. Optymalizacja stanie się po prostu standardem pracy.
Sprawdź Data Driven w SEO
Masz okazję wykorzystać tę szansę już teraz.
Do przeczytania,
Tomek.
Czy czegoś Ci brakuje w tym artykule? Mógłby być lepszy? A może korzystasz już z danych w marketingu? Daj znać w komentarzu!