Crowdfunding w biznesieWyobraźmy sobie, że gigantyczna firma jak Apple lub BMW organizuje zbiórkę pieniędzy na platformie crowdfundingowej. Abstrakcja, prawda? Po co im nasze pieniądze? Przecież i tak ich wspólny zysk netto w 2017 roku opiewa na roczny budżet wydatków Polski. Zatem jak to jest, że crowdfunding korporacyjny ma sens i realnie może wesprzeć strategię marketingową? 

Spis treści:
1. Czym jest Crowdfunding
2. Przykłady zastosowania
3. Jak może pomóc Twojej firmie?
4. Podsumowanie

Zapisz się i otrzymaj więcej artykułów! 

Czym jest Crowdfunding

Crowdfunding czyli inaczej pozyskiwanie funduszy przez zaangażowanie społeczności. Naturalnie kojarzy się z Kickstarterem czy Indiegogo lub rodzimym Wspieram.to oraz Patronite. W tej formie finansowania, projekty są wspierane przez prywatne osoby, które przekazują setki mikro-wpłat. Niektórzy z nich wspierają projekt dla idei, inni dla dodatków, które oferuje organizator zbiórki. Mogą to być przedpremierowe informacje, dostęp do zamkniętych grup lub nawet możliwość otrzymania produktu. Jest to świeży i wciąż – w mojej ocenie – niedowartościowany sposób pozyskiwania pieniędzy na start. Nowość, która pojawiła się w tej branży na przestrzeni ostatnich lat to możliwość finansowania projektu poprzez wykup Tokenów (które działają na bazie Blockchain). Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o tej formie finansowania, koniecznie przeczytaj ten artykuł >> SMART CONTRACTS <<

Kto wykorzystał potencjał Crowdfundingu?

Jak zapewnia Bartosz Malinowski, twórca WeTheCrowd, crowdfunding dla korporacji to już nie oksymoron. W swoim artykule pokazuje przykłady firm, które wykorzystały finansowanie społecznościowe z sukcesem.

Sony, P&G, GE, Atari, IBM, Universal Music Group, Warner Bros, DC Comics, Chrysler. To kilka wielkich marek, które z powodzeniem stosowały crowdfunding w ciągu ostatnich 5 lat – w różnych celach, choć raczej nie po to, żeby po prostu zbierać pieniądze od internautów.

Atari, hegemon rynku gier w latach 90′ ubiegłego wieku wystartował ostatnio z propozycją odtworzenia ich kultowej gry RollerCoaster Tycoon na… Nintendo Switch. Mimo, że nie jestem – i nigdy nie byłem – fanem gier video, tak z czystym sumieniem muszę przyznać, że oddałem kawałek życia na granie w RollerCoaster.

Firma pozwala użytkownikom zainwestować w ich produkt i gwarantuje dostęp do podziału zysku ze sprzedaży. Jedynym wymogiem jest wyłożenie 250 $ :)  Ciekawe rozwiązanie, które z jednej strony przyciąga oddanych fanów, którzy pozbyli się swoich kopii wraz z ostatnią aktualizacją Windowsa XP, oraz wszystkich tych, którzy upatrują szans na pomnożenie swojego kapitału. Projekt ciekawy, choć nie sądzę, by udało się pozyskać wymagane* 2 000 000 $. Warto sobie zadać pytanie jaki wizerunek zostałby doczepiony do Atari, gdyby nie udało się uzyskać pieniędzy. Kto nie ryzykuje ten nie robi dobrego marketingu!
* informacje o projekcie tutaj

We Can Be Heroes

Dobrym przykładem kampanii, która już się zakończyła, jest wykorzystanie wizerunku superbohaterów, spod studia DC Comics, do walki z głodem. Dzięki ponad trzem tysiącom bohaterów udało się zebrać blisko 220 000 $. Warto zaznaczyć, że sama akcja została poprowadzona w dość… banalny sposób. Film promujący zbiórkę prawdopodobnie robił pan Janusz spod Przemyśla, teksty zostały napisane przez koleżankę szefa, a oprawa graficzna to po prostu zlepek zdjęć, do których prawa akurat miało DC. Gdyby tak zrobić to lepiej… ;)

Co jest ważne w tej akcji? CSR! Transparentność akcji, zaangażowanie opinii publicznej oraz wykorzystanie znanej marki do czynienia dobra. Nie od dziś firmy angażują się projekty charytatywne z dwóch powodów: by pomagać oraz, aby pokazać się “z lepszej strony” swoim fanom czy klientom. 

Jak Crowdfunding może pomóc Twojej firmie?

Tutaj możliwości jest wiele. Z jednej strony możesz wybadać rynek. Sprawdzić czy projekt ma w ogóle sens. Jedyny koszt jaki poniesiesz w takiej sytuacji to czas. Jeśli ludzie zareagują pozytywnie i wesprą Twój projekt -> rób swoje. Rozwijaj go, zrzeszaj ludzi, którzy przyczynili się do sukcesu, spraw, aby czuli się wyjątkowo. Pamiętaj, że o społeczność trzeba dbać od samego początku. Przed startem kampanii powinieneś obmyśleć strategię “zatrzymywania” donatorów przy sobie! To bardzo ważne.

Z drugiej strony możesz pomóc innym, jak DC. Przy okazji ocieplając swój wizerunek lub promując jakąś usługę. Pamiętaj, że dobro wraca. Czasem po prostu musimy na nie dłużej poczekać :)

Z trzeciej strony Crowdfunding traktuj jako taktykę, nie jako strategię marketingową. Wszystkie działania marketingowe mogą być wspierane przez finansowanie społecznościowe, ale nie opieraj swoich celów tylko na tym. To bardzo niebezpieczne i działa tylko na krótką metę.

Po czwarte – a co w mojej ocenie najważniejsze – możesz otrzymać niezwykle cenny feedback. Ludzie, którzy zaangażują się w projekt swoim czasem lub pieniędzmi, na pewno będą patrzeć na wszystko z innej perspektywy. To daje ogromną szanse na rozwiązanie problemów u podstaw i ominięcie konsekwencji w przyszłości. Lepiej zapobiegać niż leczyć!

A moim ostatnim argumentem ZA jest rozwój innowacji wewnątrz firmy. Jak? Bartosz Malinowski tłumaczy:

IBM wdrożyło wewnętrzny program crowdfundingowy iFundIT, w ramach którego pracownicy mogli lokować swoje środki finansowe (oczywiście, z korporacyjnego budżetu!) w jedną lub więcej propozycji aplikacji mobilnych autorstwa kolegów i koleżanek. Pomogło to wzmocnić kulturę innowacji i wewnętrznej przedsiębiorczości, a przede wszystkim wyłonić naprawdę ciekawe produkty mobilne.

Podsumowanie

Crowdfunding to już nie tylko małe projekty i obiecujące Start Upy, które z dnia na dzień wpadają do viralowej sieci udostępnień. To już nie tylko innowacje. Crowdfunding przeszedł do mainstreamu. Zakotwiczył się na dobre i prawdopodobnie będzie rósł w siłę. Zjawisko to doskonale możemy zaobserwować na naszym rodzimym rynku – w Polsce. To właśnie u nas ludzie dobrowolnie wspierają swoich ulubionych, internetowych, twórców, którzy miesięcznie inkasują dziesiątki tysięcy na rozwój kanałów. Jestem fanem tej formy finansowania i trzymam kciuki za tzw. business crowdfunding.

Ten temat nadal nie jest bardzo popularny, dlatego jeśli Twoja firma wykaże się kreatywnością, może stać się ikoną tego nurtu w Polsce. A wiemy, że potencjał jest nieograniczony.

Zapisz się i otrzymaj więcej artykułów! 

Czy Crowdfunding może pomóc korporacji?
5 2 votes
Jeśli chcesz poprawić pozycję swojej strony w Google
>> ZOBACZ TEN WPIS << 

Do przeczytania,
Tomek

 

%d bloggers like this: