All Posts

logo ahrefsAhrefs to jedno z kluczowych narzędzi do analizy SEO. W skład jego funkcjonalności wchodzi analiza linków, wyszukiwanie słów kluczowych i estymacja ruchu, badanie stron, wyszukiwanie treści, audytowanie strony oraz tropiciel pozycji. Za pomocą Ahrefs możemy również porównać domeny, sprawdzić jej pozycję, profil linków, ilość odsyłających domen i wiele, wiele więcej.

Chciałbym przybliżyć Ci to narzędzie ponieważ uważam, że jest ono doskonałym partnerem w codziennej pracy każdej osoby zajmującej się SEO. Od wielkich agencji, przez małe firmy aż do blogerów takich jak ja, którzy szukają odpowiednich słów kluczowych, aby wysoko rankować.

Analiza strony

Za pomocą narzędzia możemy sprawdzić ile linków zwrotnych prowadzi do naszej domeny, jakie strony do nas prowadzą, ile linków posiada atrybut “follow” oraz na jak wiele fraz kluczowych nasza strona rankuje w SERPach.

Pulpit narzędzia

Ranking Ahrefs – zostaje wygenerowany w oparciu o rozmiar i jakość profilu linków domeny. Strona z najsilniejszym profilem linków ma pozycję numer 1.

UR – Ocena URL (UR) pokazuje jak silny jest profil linków dla wybranego adresu URL w skali od 1 do 100 (gdzie 100 jest najsilniejsze). Te dane mają największą korelację z rankingiem Google, co oznacza, że strony z większym UR zazwyczaj wyświetlają się lepiej w organicznych wynikach wyszukiwania.

DR – Rating Domeny pokazuje jak silny jest profil linków wybranej strony w skali od 0 do 100 (gdzie 100 jest najsilniejsze). Linki zwrotne ze stron z wyższym DR niosą więcej “mocy”.

Linki zwrotne – Pokazuje całkowitą ilość linków zwrotnych kierujących do wybranej strony internetowej lub adresu URL.

Nawiązujące domeny – Pokazuje całkowitą ilość unikalnych domen, które kierują do wybranej strony internetowej lub adresu URL. Na przykład: jeśli Gazeta Wyborcza umieściłaby link do Twojego bloga na stu stronach to otrzymałbyś sto linków zwrotnych i jedną nawiązującą domenę ;)

Organiczne słowa kluczowe – Pokazuje na jak wiele słów kluczowych wybrana strona lub adres URL wyświetla się w top 100 organicznych wynikach wyszukiwania. Pewne słowa kluczowe mogą pojawiać się nawet i w setkach lokalizacji. Jeśli dane słowo kluczowe rankuje w kilku językach – będzie zliczone podwójnie.

Ruch organiczny – Szacowany miesięczny ruch organiczny przychodzący do wybranej strony lub adresu URL. Obliczony w oparciu o średnią miesięczną ilość wyszukań słów kluczowych i pozycje strony (adresu URL) w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe.

Wartość ruchu z wyszukiwarki – Wartość miesięcznego ruchu ze wszystkich słów kluczowych na które wybrana strona/adres URL rankuje. Jest obliczany poprzez pomnożenie miesięcznego ruchu każdego słowa kluczowego oraz jego wartości CPC, a następnie sumy wartości wszystkich słow kluczowych, na które rankuje strona.

Keyword Difficulty (KD)

“Keywrod Difficulty” pokazuje jak trudno będzie uzyskać wysoką pozycję pod daną frazą kluczową.

Przykładowo: aby Twój post wyświetlił się w top10 pod frazą “marketing” będziesz potrzebował linki zwrtone z około 77 domen.

Keyword Difficulty jest oceniane przez Ahrefs w następujący sposób:

0-10 – Łatwo. Wystarczy 0-10 domen odsyłających.

11-30 – Średnio. Potrzeba od 11 do 36 domen.

31-70 – Trudno. Potrzeba od 37 do 200 domen.

71-100 – super ekstra trudno. Potrzeba 200 domen i więcej. ;O

Keyword Difficulty (KD)

 

Najbardziej popularne strony domeny

Dzięki Ahrefs możemy również sprawdzić jakie są najbardziej popularne strony/posty domeny. Na przykładzie netguru widać, że pod frazą “node.js hosting” w organicznych wynikach wyszukiwania są pierwsi.

CPC tego słowa kluczowego jest bardzo wysokie. 10 461$ za 1128 wejść na stronę.

Co daje 9$ za kliknięcie.

najbardziej popularne strony domeny

Anchory

Czyli tekst jaki wskazuje na link. Dla przykładu zaproszę Was do artykułu o tym Jak znaleźć słowa kluczowe za pomocą Ahrefs? Moim anchorem do linku będzie fraza “jak znaleźć slowa kluczowe za pomocą ahrefs”.

Anchor to z angielskiego kotwica.

W html wygląda to następująco:

<a href="url">link text</a>
Gdzie “link text” to właśnie kotwica.

Inne funkcje z panelu głównego

Spadki w rankingu ahrefs zazwyczaj pokazują, że konkurencja rosła szybciej niż analizowana domena lub URL.

Wykres okresowy ukazujący zmianę liczby nawiązujących domen :) 

Tropiciel pozycji

Dzięki temu ficzerowi mamy wgląd na pozycję naszej strony pod wybranymi frazami kluczowymi. Mało tego! Ekipa ahrefs daje nam również możliwość monitorowania konkurencji pod identycznymi frazami.

Dzięki połączeniu tych danych z mozliwościami SurferSEO możemy sprawdzić, które zmiany u konkurencji bezpośrednio wpłynęły na poprawę lub pogorszenie pozycji. A od tego już krok do bycia numerem jeden absolutnie wszędzie.

Tropiciel pozycji w ahrefs

Visibility – pokazuje jaki procent wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania przełożyło się na kliknięcia.

Average position – Średnia pozycja wszystkich słów kluczowych z pozycji od 1 do 100 w wybranym projekcie.

Traffic – Szacowany, organiczny ruch, który jest generowany na wybranej stronie. Liczony na podstawie liczby miesięcznych wyszukiwań słów kluczowych dla których rankuje wybrana strona lub adres URL. Oczywiście przy uwzględnieniu pozycji danej strony w SERPach:)

SERP features – Pokazuje pod iloma tzw. ficzerami SERP dana strona lub URL rankuje. Do takich “Ficzerów” należą m.in.:

  1. PCC (góra & dół);
  2. Knowledge panel;
  3. Knowledge card;
  4. Rich snippets;
  5. Zdjęcia z Google Grafiki;
  6. Propozycje sklepowe;
  7. Video;
  8. Powiązane pytania;
  9. Tweety;
  10. Sitelinks;
  11. Miniaturki.

Knowledge card to na przykład:

knowlege card na temat lincolna

Positions – Pokazuje liczbę słów kluczowych, które albo zmniejszyły, albo zwiększyły pozycje dla docelowej witryny / adresu URL. Pozycje możemy pogrupować na:

  1. Pozycje #1–3: “Fuck yeah”;
  2. Pozycje #4–10: “już prawie, ale wymaga jeszcze trochę pracy”;
  3. Pozycje #11–50: “wygląda obiecująco”;
  4. Pozycje #51–100: “przynajmniej Google wie, że moja strona istnieje.”

Audyt strony

Czyli pełny przegląd większości najważniejszych czynników on-site oraz tych, które wpływają na czynniki behawioralne takie jak współczynnik odrzuceń czy ilość czasu spędzonego na stronie.

Crawl log – skanuje elementy dostępne dla bota google i pokazuje ewentualne problemy.

HTML tags – sprawdza strukturę on-site strony, kod źródłowy, poprawność użycia tagów, zawartość meta opisów, unikalność kontentu, długość tytułów i opisów.

Social tags – sprawdza czy dostosowaliśmy treść do social mediów np. długość opisu i zdjęcie do Facebooka itp. W WordPress możemy to rozwiązać za pomocą wtyczki YoastSEO.

Content Quality – Sprawdza czy są ustawione przekierowania kanoniczne, pokazuje długość tekstów, czy tekst się gdziekolwiek na stronie powtarza itp.

Localization – poprawność tagów lokalizacyjnych

pl-pl

Incoming links – Sprawdza poprawność linków przychodzących.

Outcoming links – Sprawdza poprawność linków wychodzących.

Images – Sprawdza rozmiar zdjęć i sugeruje, które powinny zostać skompresowane.

Zrzut ekranu z audytora ahrefs

Jak widać na załączonych obrazkach, ahrefs przedstawia dane w naprawdę estetycznej i czytelnej formie. Lubię ładnie pokazane dane, ale zawsze kieruję się przede wszystkim użytecznością. Tutaj jest jej dużo.

Ostatnio wykorzystałem raport z ahrefs przed rozmową z klientką – przeskanowałem sobie jej stronę i wydrukowałem kilka stron raportu, aby pokazać z czym będziemy musieli się zmierzyć :) 

Czy Ahrefs jest płatny?

Tak.

Ceny za miesięczny dostęp do narzędzia zaczynają się od 99$ przy płatności co miesiąc oraz 82$ przy płatności z góry za rok.

Zrzut ekrany ukazujący ceny narzędzia ahrefs

Podsumowanie

Kocham ahrefs za wielofunkcyjność. Żałuję, że nadal nie jest zoptymalizowany pod rynek polskojęzyczny tak jak pod np. angielskojęzyczny, ale umówmy się – trzeba z czegoś żyć i w pełni rozumiem twórców narzędzia. First things first.

Ogromny plus za panel po polsku – dla wielu początkujących Seowców krótkie podpowiedzi w języku polskim będą na pewno pomocne.

W mojej ocenie jest całkowicie wart swojej ceny, a praca nad SEO bez niego to dla mnie – na szczęście – tylko złe wspomnienie.

 

Afiliacja – co to, ile można zarobić i jak zacząć?

afiliacja jak zacząć

Jeśli kiedykolwiek szukaliście sposobów na zarabianie pieniędzy w Internecie to z pewnością zetknęliście się z pojęciem afiliacji. Afiliacja to jedna z najpopularniejszych form generowania przychodu za pośrednictwem działań online, ale również offline. Sprowadza się do bardzo prostej zależności między potrzebą, a zaspokojeniem jej. Ten artykuł odpowie na kilka podstawowych pytań jakie warto zadać na początku przygody z afiliacją. Spis treści Afiliacja co to takiego? Jak…

Społeczny dowód słuszności (Social Proof) – co to i jak wykorzystać?

Spis treści Społeczny dowód słuszności to jedna z sześciu zasad wywierania wpływu, którą w swojej przełomowej książce opisał Robert Cialdini. Działa on w myśl zasady, według której niezdecydowany człowiek, podejmuje decyzję (czasem przyjmuje poglądy) taką samą jak większość grupy.Czym jest społeczny dowód słuszności? Jak wykorzystać to zjawisko do działań marketingowych? Case Study Społeczny dowód słuszności to jedna z sześciu zasad wywierania wpływu, którą…

Czym jest data driven marketing oraz jak go wykorzystać?

W marketingu internetowym dane są dla nas tym, czym dla kierowcy nawigacja, gdy wybiera się na podróż do nieznanego mu wcześniej miejsca. Pewnie mógłby spróbować trafić “na oko”, ale z dużą dozą pewności zajęłoby mu to więcej czasu i pochłonęło więcej zasobów. Skoro ma nawigację obok siebe, dlaczego miałby jej nie wykorzystać?  Spis treści Na czym polega idea data driven?Dlaczego warto wykorzystać…

Darmowe kursy online – gdzie uczyć się marketingu?

W życiu każdego człowieka przychodzi moment, w którym dociera do niego, że chciałby wiedzieć więcej. Nie inaczej było w moim przypadku. Kilka lat temu postanowiłem, że nauczę się marketingu. Wierzyłem w moc książek, podcastów i blogów, ale ciągle było mi mało. Wtedy odkryłem kolejną metodę zdobywania wiedzy – darmowe kursy online, które pozwoliły mi bardzo dobrze zaznajomić się z takimi narzędziami jak…

Efekt zaktowiczenia (Anchoring Effect) w działaniach marketingowych

Efekt zakotwiczenia (z ang. Anchoring effect) tak jak zjawisko niechęci do straty – został opisany przez poznaną Ci przed momentem dwójkę geniuszy – Kahnemana i Tversky’ego. Jest to wybitnie prosty, ale jednocześnie niezwykle skuteczny sposób na zmanipulowanie osądu człowieka. Za moment przekonasz się jak często marketerzy i sprzedawcy próbują Cię uwieść za pomocą efektu zakotwiczenia. Czym jest efekt zakotwiczenia / heurystyka zakotwiczenia? Heurystyka…

Niechęć do straty – czym jest i jak wykorzystać w marketingu?

Niechęć do straty to zjawisko zdefiniowane przez Amosa Tversky’ego i Daniela Kahnemana, wybitnych badaczy, którzy całe życie podporządkowali psychologii.  Ich dorobek został zwieńczony w 2002 roku nagrodą Nobla w dziedzinie ekonomii, którą – ze względu na śmierć Amosa – otrzymał tylko Kahneman*! Dlaczego ekonomii? Ponieważ ich badania podważyły model racjonalności ludzkich osądów i decyzji. Wyniki badań wywarły gigantyczny wpływ m.in. na ekonomię, medycynę,…

Podbij branżę SEO z Data Driven. Rozmowa ze Sławkiem Czajkowskim

Dzień dobry. W formie małego wstępu do wywiadu, który zaraz przeczytasz chciałbym zaznaczyć dwie rzeczy: ze Sławkiem znamy się pół roku, a od niedawna pracujemy razem w zespole SurferSEO. Po drugie: Sławek jest prawdziwym “wyjadaczem” branży i niezwykle kompetentnym ekspertem. To co cenię w Sławku najbardziej to fakt, że chętnie dzieli się swoją wiedzą. Tak też chciałem skonstruować ten wywiad, abyś ty,…